Wat zal ik de zin van het leven verklaren, ik weet amper hoe een fietspomp werkt. – Bergman

Nu ik mijn Bachelor of Science heb gehaald en ik een prachtbaan in een brouwerij heb waarover ik niet mag klagen, vraag ik mij steeds vaker af of “dit” “het” is. Bier is leuk, hip en trendy, maar vind ik dat altijd leuk? Ook als ik zwanger ben? Dat weet ik niet, waarschijnlijk niet, maar dat is niet erg.
De grote vraag is; maar wat is “het” dan wel?

Al mijmerend neem ik het liefst de trein langs de graslanden en de bollenvelden. Overal waar ik ga ontmoet ik inspirerende mensen. En altijd ben ik nieuwsgierig naar wat hen beweegt, om misschien ooit te kunnen beantwoorden wat het is waarom we hier zijn.  Hoe vul ik mijn leven nou het beste in, of is er geen ” beste”  is het zo ook al goed?

Met een levensverwachting van 90 jaar heeft een mens maar 4680 weken, dat lijken er een hele hoop maar dat betekend dat je in je hele leven maar zo’n ongeveer 4680 keer de kans hebt om er een mooie maandag van te maken. Moet het leven perse zinvol zijn dan, kan het ook niet gewoon niet zinvol zijn, dat je alleen maar geniet, of kan een combinatie van beide?

Misschien is het beste met het vinden van de zin van het leven met het beginnen om op te zoeken wat een fietspomp nu eigenlijk is, waar anders dan op Wikipedia:

Een fietspomp is een apparaat waarmee lucht in fietsbanden kan worden geblazen. De pomp, of indien aanwezig de slang van de pomp, wordt aangesloten op het ventiel van de band. Door het op en neer bewegen van de pompstang wordt lucht in de band geperst.

De fietspomp is een zuigerpomp: in de fietspomp zit een luchtkamer (de cilinder) die aan de ene kant wordt afgesloten met een zuiger met daaraan een voorgevormd leertje (c.q. een materiaal met ongeveer vergelijkbare eigenschappen), en aan de andere kant op het ventiel van een fietsband wordt aangesloten. Het leertje hoort met de opstaande rand naar beneden gemonteerd te worden. Door de zuiger in te drukken, wordt de druk in de cilinder vergroot. Dat drukt het leertje naar buiten en sluit dus de cilinder af. Hoe hoger de luchtdruk, hoe beter deze afsluiting werkt. Met een verkeerd gemonteerd leertje, of een met een verkeerde vorm, werkt dit principe niet. Het ventiel in de band blijft gesloten, totdat de druk in de cilinder hoger is dan die in de band. Dan springt het ventiel open en staat de cilinder in contact met de fietsband. Aangezien de druk in de cilinder hoger is dan in de fietsband, zal er lucht vanuit de fietspomp naar de fietsband stromen; de band wordt nu harder.

Bij de naarboven gaande beweging van de zuiger ontstaat onderdruk in de cilinder (daardoor sluit het ventiel van de band zich) en gaat de zijkant van het leertje naar binnen. Door de zo ontstane luchtspleet tussen leertje en cilinderwand vult de cilinder zich weer met lucht en kan de cyclus herhaald worden.

Bij modernere pompen is het leertje soms vervangen door een terugslagventiel in de zuiger.